Navigation

Tatjana Jovanović
Faculty of Philology and Arts
University of Kragujevac

821.111.09-31 Лесинг Д.
821.111.09:305-055.2

Brief or introductory paper

Novel as Body and Body as Sentence: The Golden Notebook by Doris Lessing

The research paper analyzes mechanisms of social and psychical construction of sex difference in The Golden Notebook by Doris Lessing. It also deals with narrative techniques that heroine uses in order to undermine harmonizing discourse cohesion and questions the analogy between woman's threatened capability and her lack of self-determination power. The phenomena of Single women is being analyzed and observed in psychological, social and linguistic context. Methodological starting point is Lacanian psychoanalyzing theory, more precisely – its revision accomplished by post-Lacanian feministic theorists suggesting transgressive strategies that provide woman's access to herself, her own body, language, and desire. The examples of those strategies are revealed in the field of the novel's structure, language and the transformations that Ann Wolf deals with.

Keywords:

free woman, hysteria, body, jouissance

Татјана Јовановић
Филолошко-уметнички факултет
Универзитет у Крагујевцу

821.111.09-31 Лесинг Д.
821.111.09:305-055.2

Кратко или претходно саопштење

Роман као тело и тело као реченица – Златна бележница Дорис Лесинг

Предмет анализе рада јесу механизми друштвене и психичке конструкције полне разлике у роману Златна бележница - Дорис Лесинг (The Golden Notebook - Doris Lessing). Истражују се наративне технике којима јунакиња, у својству жене писца, урушава хармонизујућу кохерентност дискурса и проблематизује аналогију између угрожене способности жене и њеног недостатка моћи самоодређивања. Посебна пажња поклања се феномену слободне жене и женске слободе, који се сагледавају у психолошком, језичком и друштвеном контексту. Методолошко полазиште је Лаканова психоаналитичка теорија, односно њена ревизија коју су извршиле постлакановске феминистичке теоретичарке Јулија Кристева, Лус Иригарај и Елен Сиксу, предлажући трансгресибилне стратегије, које би жени, у фалогоцентричном дискурсу, омогућиле приступ себи, сопственом телу, језику, жељи. Примери тих стратегија откривају се на плану структуре романа, језика и трансформације кроз коју пролази јунакиња Ана Вулф.

Кључне речи:

слободна жена, хистерија, тело, jouissance

Back to the top of the page