Navigation

Ana KOLARIĆ
Faculty of Philology
University of Belgrade

10.18485/knjiz.2016.1.9
UDC:305-055.2:929 Марсден Д.
050THE FREEWOMAN"1911/1912"

Original scientific article

Dora Marsden and The Freewoman: Editing Policy and Ideological Pluralism

Dora Marsden and Mary Gawthorpe, two famous suffragettes, left the Women’s Social and Political Union in 1911. In the same year they established their journal The Freewoman – A Weekly Feminist Review. Central to this journal was the possibility of a dialogue and debate. In less than a year, this journal stirred up an intense debate on the numerous feminist-related questions and problems: who is the Freewoman, what are the accepted models of morality and sexuality and how one can challenge those, why women’s financial independence matters etc. The journal lasted only one year. This essay discusses the complex relationship between Dora Marsden’s personal life and her intellectual work, and aims to describe and analyse Marsden’s politics of editing.

Keywords:

The Freewoman (1911-1912), Dora Marsden, editing policy, discussion as strategy, free woman identity

Full text in Serbian only

Ана Коларић
Филолошки факултет
Универзитет у Београду

10.18485/knjiz.2016.1.9
УДК:305-055.2:929 Марсден Д.
050THE FREEWOMAN"1911/1912"

Оригинални научни чланак

Дора Марсден и The Freewoman: уређивачка политика и идејни плурализам1

Дора Марсден (Dora Marsden) и Мери Готроп (Mary Gawthorpe), чувене сифражеткиње, напустиле су 1911. године Женску друштвену и политичку унију (Women’s Social and Political Union). По напуштању Уније, покренуле су часопис The Freewoman – A Weekly Feminist Review. У темељу овог часописа били су дијалог и расправа. За мање од годину дана часопис је подстакао расправу у вези са бројним важним феминистичким питањима: од тога шта чини слободну жену, преко (пре)испитивања прихваћених модела моралности и сексуалности, описа друштвених и економских проблема са којима се жене свакодневно суочавају, до критичких прилога у којима се разматрало женско стваралаштво, као и репрезентације жена у уметности и књижевности. Часопис се гаси већ 1912. У овом тексту разматра се веза између живота и интелектуалног рада Доре Марсден, као и њен уреднички credo.

Кључне речи:

The Freewoman (1911-1912), Дора Марсден, уређивачка политика, расправа као стратегија, идентитет слободне жене

Back to the top of the page