Navigation

Sofija Matić
sofijamatic94@gmail.com
Faculty of Philology
University of Belgrade
PDF

UDC: 821.163.41:929 Димитријевић Ј.
37.091.3::821.163.41

Original scientific article

Jelena J. Dimitrijević’s American Scope of Topics in Teaching

The paper sheds light on the methodological conveniences that can be achieved in teaching by studying the works from Jelena J. Dimitrijević’s American scope of topics. The analysis of representative reformed teaching plans and programs shows that they are progressive in terms of their theoretical formulations, but not in terms of their very content. The paper explains the educational outcomes, standards, competences, teaching goals, methods, and principles that can be achieved in a classroom interpretation of Jelena J. Dimitrijević’s works. It re-evaluates the methodological activities (motivation, interpretation, and localization) and correlations that are used in the classroom examination of works by this Serbian modernist woman author. Finally, the paper offers a methodological suggestion for research assignments and the dynamics of interpretation of “The American Woman” story. 

Keywords:

Jelena J. Dimitrijević, modernism, Serbian language, Serbian literature, teaching methodology, gynocriticism

Софија Матић
sofijamatic94@gmail.com
Филолошки факултет
Универзитет у Београду
PDF

УДК: 821.163.41:929 Димитријевић Ј.
37.091.3::821.163.41

Оригинални научни чланак

Амерички круг тема Јелене Ј. Димитријевић у настави[1]

У раду се осветљавају методичке погодности које се остварују изучавањем дела из америчког круга тема Јелене Ј. Димитријевић у настави. Анализа репрезентативних реформисаних наставних планова и програма показује да су они прогресивни у теоријским формулацијама, али не и у самој садржини. У раду се образлажу образовни исходи, стандарди, компетенције, наставни циљеви, методе и принципи који се могу реализовати у школској интерпретацији дела Јелене Димитријевић. Преиспитују се методичке радње (мотивисање, тумачење и локализовање) и корелације које се користе у наставном проучавању дела српске модернисткиње. Напослетку се даје методички предлог истраживачких задатака и динамике интерпретације приповетке „Американка“.

Кључне речи:

Јелена Ј. Димитријевић, модернизам, методика наставе, српски језик, српска књижевност, гинокритика

Back to the top of the page